16-09 Gemiste matchpoints en biertjes

door | 25 september 2023

Team 4 bestaat tegenwoordig uit een zevenmansteam. Ondanks dat bij gelijke geschiktheid de voorkeur voor een vrouw werd uitgesproken, kwam na een uitgebreide selectieprocedure Sander de Kok uit de hoge hoed rollen om het team te versterken. De Kok, die in een ver verleden furore maakte bij het ter ziele gegane ’t Batje uit Wolphaartsdijk is bij voorkeur in de lucht of op het water te zien, maar maakt tegenwoordig ook zijn uurtjes in Matchpoint door.

Voor de eerste wedstrijd trokken Thiesco, Lajos en Koos aan de kortste lucifer. Ze mochten aantreden tegen het tweede team van Hotak. Thiesco had deze week nog last van zijn ingewanden, maar onze stoere bouwvakker was toch fit genoeg om aan te treden. Hotak speelde met Peter van Oevelen, Dennis Overbeeke en Patrick van Loon.

Lajos wist het met zijn alternatieve (afgekort anti) spel zijn tegenstanders behoorlijk lastig te maken. Zo kwam hij tegen Hotak-kopman Van Oevelen op een 2-1 voorsprong, maar wist hij de partij net niet naar zich toe te trekken. Ook piloot Dennis Overbeeke werd de eerste game tegen Lajos tot wanhoop gedreven, maar trok na wat aanpassingen toch de partij naar zich toe. De beloning voor Lajos kwam tegen Van Loon, die ondanks de nodige rake tikken toch met 14-12 in de vierde game onze schilder moest feliciteren.

Thijs won in zijn openingspartij na een inkomgame eveneens van Van Loon. Ook tegen Overbeeke deed Thiesco twee games lang mee, maar maar wist hij de rally’s vaak net niet in zijn voordeel te beslissen. Tegen Van Oevelen speelde Vleugel zijn beste partij van de avond, maar helaas was Peter met zijn harde spinballen Thijs nipt met 11-9 in de vierde game de baas.

Koos werd deze avond man of the match. Tegen Overbeeke had hij in de vierde game al een matchpoint. Die verzilverde hij niet, maar in de vijfde game nam hij wel op tijd afstand en won hij met 11-5. Ook tegen Van Oevelen speelde Koos een goede pot. Hoewel hij de nodige spinballen rond zijn oren kreeg had de Hotak-speler geen grip op de service van Koos. Na een 2-0 voorsprong in games werd er toch een beslissende vijfde game gespeeld. Daarin pakte Van Oevelen een ruime voorsprong van 10-5, maar uiteindelijk liet hij vijf matchpoints liggen en moest hij met 14-12 in de vijfde game Koosje feliciteren. Van Loon was met acht punten in totaal geen partij voor Koos.

De partij waar meer in had gezeten was de dubbel. Na een 1-1 stand in games verprutsten Koos en Thijs een 10-8 voorsprong in de derde game tegen het ervaren Hotak-dubbel. Ook in de vierde game waren er kansen, maar hierin was het Hotak-duo opnieuw Arnemuiden met 12-10 de baas. Met vijf punten kan echter gesproken worden van een geslaagde seizoensouverture. Na afloop was met name Van Oevelen hevig teleurgesteld. Niet over zijn vertoonde spel, maar vanwege het ontbreken van zijn geliefde Jupiler-biertjes in de kantine. Dat kan daarom in de terugwedstrijd nog eens dunnetjes overgedaan worden.

Ook het vijfde team speelde haar eerste wedstrijd en wel tegen Westerzicht. Tegen Jeffry van Beek en Richard Trimpe kwam het Arnemuiden-team dat aantrad met Rob Brant, Anita Kusse en Nico Baarends er niet aan te pas. Baarends en Kusse wonnen wel in vier games van Sven van Nugteren. Brant moest Van Nugteren na vier games feliciteren. Einduitslag: 8-2.